Helsingfors, en framtida nordeuropeisk restaurangoas?
13.9.2012 klo 9.06
Finlands geografiska lÀge vid utkanten av Europa Àr utmanande för turistflödet. Priserna inom turism-sektorerna Àr tredje högst inom EU och Finland Àr rankad som det minst attraktiva resmÄlet i Norden. Turism-andelen i BNP Àr 2,3 procent i Finland, medan EU:s medeltal Àr 6 procent.
Matkailun edistÀmiskeskus har producerat strategirapporter som funderar pÄ Finlands marknadsföring som ett turistland. En landvarumÀrkesdelegation har presenterat de styrkor som Finland besitter, men konstaterade sjÀlva att turismen kommer inte att öka bara med hjÀlp av kampanjer.
I dagens vÀrld har alla konsumenter direkt tillgÄng till bloggar och recensioner pÄ lÀnder, stÀder, hotell, restauranger och turistattraktioner. En polerad image vÀger inte speciellt tungt. Marknadsföringen kommer i allt mindre roll. En turists goda/dÄliga upplevelser sprider sig idag mycket snabbt pÄ nÀtet.
Turisternas upplevelse formas till största del av de som utför servicearbetet. Politikernas uppgift Àr att inte binda deras hÀnder utan att stöda dem! SÄ vad kan göras sÄ att varenda turist/arbetsturist, som besöker Finland blir positivt överraskade?
Kultur innehÄller oanvÀnd potential. Mera happenings som fokuserar pÄ mat, speciellt under sommaren samt övriga turist-peakar frÀmjar byggandet av en livlig metropol. Finnar besitter stor kunskap inom matlagning och det Àr en viktig pelare i vÄr kultur. Taste of Helsinki var ett fenomenalt evenemang, likasÄ Flow-festivalen. Restaurangdagen Àr en kul grej för en turist att uppleva. Kvaliteten och kvantiteten pÄ pop-up restauranger visar hur kunniga, kreativa och intresserade jÀmte Helsingfors-bon Àr. Mera sÄdant!
Förra hösten införde miljöcentralen lindrigare byrÄkrati pÄ hygiengranskningen för nya restauranger. Vad jag har bekantat mig och frÄgat av krögarna har detta varit en mycket vÀlkommen fingervisning. TjÀnstemÀnnens tankar Àr ofta relativt lika med krögarna men förnyelser och Àndringar tar tyvÀrr för lÄng tid. Miljöcentralen, lÀnsstyrelsen samt byggnadskontoret borde tillsammans kunna samarbeta för att minimera byrÄkratin för krögare.
Byggnadskontoret borde till exempel göra markanvÀndningen mera flexibel, tillÄta pop-up restauranger att öppna under minimal byrÄkrati och ansökningsprocesserna borde försnabbas rejÀlt. Det aktuella systemet med förutbestÀmda kioskplatser med lÄnga hyreskontrakt Àr tyvÀrr förÄldrat. Helsingforsborna vill ha större diversitet pÄ ute-mat/natt-mat!
Visionerna och tankarna hos stadens beslutsfattare Àr rÀtta, men utvecklingens takt avkastar för lÄngsamma resultat. Fallet med café-bilen Camionette bevisade dock att Àndring Àr möjligt. För att fortsÀtta med samma riktning, sÄ behövs det modigare beslutsfattare som vÄgar styra Helsingfors mot en attraktivare stad, bÄde för invÄnare och turister.